Stekelvarken - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Pieter - WaarBenJij.nu Stekelvarken - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Pieter - WaarBenJij.nu

Stekelvarken

Door: Jacqueline en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

31 Juli 2013 | Indonesië, Pangandaran

Eindelijk een plaats waar we gewoon kunnen wandelen: Pangandaran is niet erg druk. En we zijn inmiddels gewend geraakt aan het afval en de sjofele winkeltjes. Dus aan de wandel naar het oerwoud aan het eind van het dorp. Onderweg kijken Meike, Job en Pieter in een rioolput zonder deksel. Harde gil, wat in het riool loopt ... een krokodil!!! (Later horen we dat die echt niet op Java leven. Het zal wel een 2 meter lange leguaan zijn geweest.) Met twee gidsen door het oerwoud. Fantastisch! In een diepe grot stekelvarkens gevoerd, veel apen, leguanen, prachtige bomen, op het strand vechtende herten, een schorpioen en het geluid van neushoornvogels. Aan het eind een prachtig tropisch strand.

De tweede dag maken een toer met gids langs rijstvelden,kokosnootboeren, wayangpoppenmakers, strand, een schildpaddenopvang, en bovenal de green canyon. Eerst een half uur een prachtige rivier opvaren. In een canyon kunnen we gaan zwemmen. Alleen blijkt dit zwemmen meer een avonturentocht te zijn. Aan touwen en rotsen vasthoudend moeten we langzaam tegen de sterke stroming in zwemmen. En heel hard weer de rivier af. Cool!! 'You have tough children', zegt de gids. We zijn trots.

De gids vermaakt ons de gehele dag. Met z'n kennis over het javaanse leven en de natuur en z'n eindeloze repertoire grapjes. Jacqueline geeft 'm een cursus Fries.

In het lunchrestaurant de eerste negatieve ervaring met de groepsreisnederlanders die ons al de hele vakantie lijken te achtervolgen. Een 'djoserlul' vindt dat de pannenkoek voor zoonlief 10 minuten te laat gebracht is en maakt dus veel stampei. Hij weigert 12000 roepia te betalen. Dit is welgeteld 1 euro.

Tenslotte de schildpaddenopvang. Een indonesische Lenie 't Hart redt hier jonge of invalide schildpadden. Job stapt bij de schildpadden in het bassin. Held! Hanne tilt er 1 op em Meike geeft een schildpad een kus. Stoer.

Verslag uit: Indonesië, Pangandaran

PJHJM in Indonesie